Gravírozás
A gravírozás a személyre szóló ajándékozás egyik legjobb módja
A gravírozás a személyre szóló ajándékozást leegyszerűsítheti, megkönnyítheti a magánembereknek és cégeknek egyaránt. Mindenféle ajándéktárgyba lehet gravírozni, legyen az üveg, toll, óra, nemesacél, arany, ezüst, réz, de lehet akár fa, bőr vagy műanyag. A gravírozás tárgya lehet fotó, logó, címer, de akár monogram, vagy bármilyen szöveg. A legújabb lézer gravírozási technológiáknak köszönhetően a legkisebb betűméret akár 0,3 mm-es is lehet (ez már szabad szemmel nem is olvasható), így akár hosszabb szövegeket is rá lehet gravírozni kisebb tárgyakra.
Cégünk 3 különböző lézeres technológiával, ill. gépekkel dolgozik:
CO2 lézer, FIBER lézer, és MOPA lézer. Ezekkel a gépekkel a legkülönfélébb gravírozási igényeket tudjuk kielégíteni. Villámgyors szolgáltatásunk révén akár másnapra el tudjuk készíteni a személyreszabott ékszert, vagy ajándéktárgyat.
Az ajándékozás a gravírozással még személyesebbé tehető akár magadnak, akár szeretteid számára!
Tollak gravírozása
A tollak a legnépszerűbbek a gravírozott ajándéktárgyak közül. A toll mindennapi használati tárgyként, dísztollként, vagy egyszerű emlékként gyakran kerül ajándékozásra. A gravírozással egy ilyen ajándék egyedivé, valamint tartósan emlékezetessé tehető. Általában különböző felirat formájában (név, cégnév, alkalom, jókívánság) a toll testére kerül a gravírozás.
A gyűrűk, valamint az ékszerek gravírozása
A gyűrűk, például eljegyzési gyűrűk, jegygyűrűk, kedvelt tárgyai a gravírozásnak, amelyekre általános a rövid személyes feliratok gravírozása. Szinte bármilyen anyagból készült gyűrűre lehetséges gravírozni. A gyűrűre való gravírozásnál nagyon fontos figyelembe venni, hogy a gyűrű milyen széles, valamint, hogy fémjel, vagy névjel van-e benne, ami csökkenti a gravírozásra fennmaradó felület nagyságát.
Gravírozni egyaránt lehetséges a gyűrű belsejébe, illetve a külsejére. A gyűrűk mellett gravírozást vállalunk a legkülönfélébb ékszerekre is. A fényes medálokra például fényképet is lehet gravírozni.
Mit gravíroznak a karikagyűrűbe
A hagyományos megoldások kedvelőinek körében nem mennek ki a divatból soha a különböző vésés típusok. A legáltalánosabb a párok neveinek, valamint az esküvő dátumának a gyűrűkbe gravírozása.
A másik kedvelt csoport, az olyan latin idézetek bevésése, mint az „Amor Vincit Omnia”, melynek fordítása „A szerelem mindent legyőz”. Ez köszönhető annak is, hogy mivel csak néhány ember érti meg a gyűrűk belsejébe vésett latin szövegeket, így a párok számára sokkal személyesebbé válik az üzenet.
Készül rengeteg olyan véset is, amely egy dal részletét tartalmazza, ami a párok számára sokat jelentő, talán éppen az első randevún hallott dal. Ez a gyűrű így magában akár egy emléket is hordozhat, persze, csak ha az idézet nem túl hosszú.
Vannak, akik a gyűrűk belsejébe egy vallásos mondatot vésetnek, amely általában a Bibliából egy kedvenc részletüket tartalmazza, vagy egy másik szövegből, esetleg költeményből, ami jellemző a vallásukra, a hitükre.
Rengeteg gyűrű belsejébe csak egy szimbólum kerül bele, ami lehet egy szív, az örökkévalóság jele, vagy bármilyen más szimbólum, amit a pár szívesen lát.
Tartalmazhat a gyűrű akár egy különleges üzenetet is, vagy akár egy személyes mondatot is, aminek csak a pár tudja a jelentését. A két gyűrűbe nem feltétlenül kerül ugyanaz a gondolat, hanem pl. két különböző mondat, amelyek lehetnek valamilyen üzenetek a másik fél számára.
Lehet egyszerűen csak egy szöveg, egy mondat az esküvői fogadalmadból, ami néhány rövid szó. A mondat, amit választanak, az jelképezheti a szerelmet, a tiszteletet, a bizalmat, az örökkévalóságot, vagy bármi mást, amit a párok egymás iránt ki akarnak fejezni.
Nem utolsó sorban, a gyűrűkben megtalálhatóak a költészet, valamint az irodalom nyomai is véset formájában, mint szavak bármely különleges versből, vagy könyvből, amik lehetnek akár szentimentálisak, akár humorosak is.
Vannak, akik az érzéseiket a gyűrű külső oldalára gravíroztatják körbe, hogy a speciális véséssel ékesítsék az egyszerű, mintázatlan jegygyűrűket.
A fotó gravírozás
A fotók gravírozása szintén közkedvelt, amely a hagyományos gyémánttűs vagy lézeres eljárással, fényes, polírozott felületbe, speciális műanyag lapokra, illetve bizonyos fa felületekre készíthető el. A gravírozott fotó különleges hatást kelt a medálokon, a kulcstartókon, illetve akár a faliórák számlapján is.
Annál szebb és élethűbb lesz a kép, minél nagyobb az eredeti kép felbontása. A gravírozott felület olyasmi hatást kelt, mint egy fekete-fehér nyomtatás, tehát érdemes a képet megtekinteni először fekete-fehérben, hogy lássuk megközelítőleg a gravírozás eredményét. (Ha például személyekről készült portrét kívánunk gravíroztatni, érdemes olyan képet választani, ahol a portré alanya (alanyai) jól elkülönülnek a háttértől). A legjavasoltabb egy egyszínű háttér előtt készült fénykép.
A név-, valamint a cégtáblák készítése
A legtöbb ajtón, valamint postaládán szerepel névtábla vagy cégtábla, amelyek egyedivé tehetők valamilyen különleges ábra gravírozásával vagy speciális betűtípus használatával. A kültéri, vagy beltéri használatra irányuló igény szerint általában réz, vagy műanyag az alapanyaga a névtábláknak, valamint a cégtábáknak.
Mechanikus gravírozás
A számítógéppel vezérelt mechanikus gravírozás egyfajta forgácsolási eljárás, ahol a kiválasztott szöveg vagy grafika úgy jön létre, hogy az adott tárgyba egy forgó marótű mélyen belefúr, miközben a vektoros irányításnak megfelelően a fej 2 dimenzióban mozog.
Az ilyen gravírozás által gravírozható tárgyak anyagai lehetnek például fémek, nemesfémek, valamint különböző felületkezeléssel rendelkező anyagok.
A kézi metszés
A kézi metszést egy időben nem használták a nyomólemezek készítésére, hanem csak ékszerek, fegyverek, trófeák, kések, valamint más finomfém termékek díszítésére használták. A gravírozók edzett acél szerszámot használnak a művelethez, hogy csökkentsék a felület torzulását, amely a legtöbb esetben hagyományosan a rézlemez.
A modern kézi metszésnél használják a vésőket, vagy a rézmetszőket a vágásánál a különböző fémeknek, mint az ezüst, a nikkel, az acél, a réz, az arany, a titán, valamint egyéb fémek, amelyeket a fegyvereken, ékszereken, motorkerékpárokon található tárgyaknál alkalmaznak.
Professzionális vésnökök gravír felbontása akár 40 vonal/ mm, amely a magas minőségű munka megteremtésének záloga.
A lézergravírozás
Az ilyen gravírozás során (lézergravírozás) egy koncentrált lézersugár hatására az anyag elég vagy elpárolog.
A lézergravírozással rendkívül időtálló, jól látható, valamint jól olvasható felirat, logó, kép, sorszám vagy akár vonalkód készíthető, szinte bármilyen anyagra. Felhasználási módja nagyon széleskörű. Általában személyre szóló ajándéktárgyakat készítenek, de ipari körökben gravírozással történhet a különböző eszközök márkanévvel történő ellátása, szerszámok, vagy akár alkatrészek sorszámozása. A lézersugár tulajdonságainak köszönhetően apró felületekre is rendkívül nagy pontossággal lehet gravírozni.
A lézeres gravírozógép a következő három fő részből áll: a lézer, a vezérlő, valamint egy felület. A lézer, akár csak egy ceruza, a kibocsátott fénysugár által lehetővé teszi a vezérlő segítségével, hogy mintákat alakítsunk ki a felületen. A vezérlő, ami általában egy számítógép, vezérli az irányát, intenzitását, a sebességet, a mozgás irányát, valamint terjedését a lézersugárnak, amely létrehozza a kívánt mintázatot a felszínen. Az a pont, ahol a lézer hozzáér a felülethez a fókuszpont, a lézer optikai rendszer. A pont, amiről beszélünk a legtöbb esetben kicsi, kevesebb, mint egy milliméter (0,1-0,01 milliméter). Az anyag felületét a középpontban a sugárnyaláb energiája változtatja meg. Felmelegíti a felszínt, ami általában elpárolog, de olyan is történhet, hogy az anyag megtörik (üveg, üvegszerű) és lehámlik a felszíne. Így aztán az anyagot el lehet távolítani a felületről, hogy létrejöjjön a metszet.
YAG lézer
Az úgynevezett YAG (yttrium-aluminium-garnet/ittrium-alumínium-gránát) lézer, egy változtatható frekvenciájú és erősségű lézerfény, melynek mozgását egy tükör irányítja. Ez a lézer mikrométer pontossággal égeti bele a gravírozandó ábrát a kiválasztott felületbe. A tulajdonságainak, tehát a változtatható frekvenciának és erősségnek köszönhetően, nagyon sokféle anyagot képes megjelölni: fémet, műanyagot, pácolt fát, bőrt és műbőrt egyaránt. Bevonatos, azaz festett vagy galvanizált fémek esetén lehetőség van csak a legfelső réteget legravírozni, és így a festék alól előtűnik a fém eredeti színe.
A pácolt fa gravírozásakor ugyanaúgy a legfelső, festett réteg ég el, ezért láthatóvá válik a fa eredeti színe.
A műanyag és műbőr gravírozása során nem mély vésést alkalmaznak, hanem egy felületi hőkezelést, melynek eredménye, hogy az anyagtól, illetve a lézer paraméterektől függően elszíneződik a jelölt felület.
A bőr gravírozása esetén a hőkezelés, valamint a felső rétegek eltávolításának kombinációja történik, bizonyos anyagok esetében akár dombornyomás-hatású gravírozást eredményezve.
Rendkívül fontos a gravírozás során, hogy a felület sima, valamint egyenes legyen, mivel a lézer fókuszálása a fel-le irányú tengelyen egyetlen pontba történik. Bizonyos szintű toleranciája van a fókuszált lézersugárnak a görbült felületen, azonban ez csupán néhány milliméter, ezért például henger alakú tárgyakra csak kisebb feliratot, ábrát lehet készíteni.
Szén-dioxid (CO2) lézer
Ez a lézer az egyik legrégebbi gázlézer, valamint a mai napig az egyik leghasznosabb. A széndioxid lézerek a legerősebb folyamatos fényű lézerek, amelyek mostanság elérhetőek. Hatásfokuk szintén kiemelkedő: A bemeneti erőforrásnak akár a 20%-át is elérheti a kimeneti energia. A fémekre csak speciális paszta használatával lehet hatást gyakorolni, viszont ez a fajta lézer, a fát, műanyagot, bőrt, valamint üveget nagyszerűen lehet jelölni, gravírozni vele. Használható akár plexi, vagy más műanyagok, valamint papír kivágására, méretre szabására is. Általános szabály az, hogy amit YAG lézerrel nem lehet szépen meggravírozni, azt szén-dioxid lézerrel lehet jelölni.
FIBER – MOPA lézer
Ezek a legújabb lézer gravírozási technológiák, amelyekkel a legkülönfélébb fémekre lehet nagy sebességgel bármilyen segédanyag nélkül gravírozni. Sőt a MOPA lézerrel az acél felületekre speciális, színesen gravírozott felületeket is létre lehet hozni.
Anyag belsejébe történő 2D/3D gravírozás
Az anyag belsejébe egyaránt készíthetünk ábrát, ezt a lézer megfelelő fókuszálásával érhetjük el. Ennek leggyakoribb formája az üvegkristály hasábokba végbemenő háromdimenziós gravírozás. A lézer egy rendkívöl apró pontba fókuszálva, hirtelen hőhatásnak teszi ki az üveget, ennek következtébent apró, mikrorepedések jönnek létre, melyek megtörik a fényt. A kis pontokból a végén kialakul egy teljes kép. Az arcképeket a legtöbb esetben a helyszínen, egy három dimenzióban rögzíteni képes kamerával lefényképezik. Napjainkban már létezik olyan technológia is, amely egy fényképből képes elkészíteni a háromdimenziós arcot. Kétdimenziós képeket szintén lehetséges ilyen módon az üveg belsejébe gravírozni, ezáltal akár egy cég logóját, egy feliratot, vagy egy egyszerű fényképet is megjeleníthetünk a hasáb belsejében.
A gravírozás történeleme
Az első bizonyíték arra, hogy az emberek mintákat metszettek ki, a sávozást használva erre, a Dél-Afrikában, a Diepkloof szikla mélyedésében talált vizet tartalmazó strucc tojáshéj használati edény volt, amelynek a korát megítélve a középső kőkorból származik, mintegy időszámításunk előtt 60.000-ből. A felső paleolitikum művészetében a csont, valamint az elefántcsont gravírozás fontos technika volt, valamint nagyobb vésett sziklarajz található rengeteg sziklán, amely számos őskori időszakot, valamint kultúrákat mutat be szerte a világból.
Az ókorban, az egyetlen metszésmódot a fémre lehetett elvégezni, így a sekély barázdák megtalálhatóak néhány ékszeren az első évezredttől fogva. A többsége úgynevezett mélynyomású minta az ókori arany gyűrűkön, vagy egyéb elemeken is előfordul, vagy néha ezek kombinációja is megtalálható. A gravírozás gyöngyszemei volt egy időben minden olyan faragott, vagy vésett féldrágakő, amely az ókori világban fontos kisüzemi, művészeti forma volt, ami népszerű maradt egészen a 19. századig. Azonban a használatát az üveg gravírozásnak, általában egy kerék segítségével végezték. A dekoráció először a görög mitológián alapult, mielőtt a vadászat, valamint a cirkuszi jelenetek váltak népszerűvé, valamint képeket készítettek az Ó-és Újszövetségből.
Használták az utánzatok készítésére is, valamint a megjelenése a nemesfém árúknak ugyanebben az időszakban volt, beleértve az arany levél alkalmazását is, amelyet lehet vágni szabad kézzel, vagy eszterga segítségével is. Nem kevesebb, mint 20 különböző stilisztikai műhelyet azonosítottak, valamint valószínűnek tűnik, hogy a vésnökök, valamint a hajó gyártók önálló iparosok voltak.
Az európai középkorban az aranyművesek használták a gravírozást díszítésre, valamint fémműves munkákban. Úgy gondolják, hogy ők kezdték el először a nyomatokra való metszéseket. Ebből nőtt ki a réz metszése, a nyomólemezek előállításában a művészi képek készítése terén. Az úgynevezett régi mester nyomatok Németországban az 1430-as években készültek el, amit Olaszország hamarosan követett. Sok korai vésnök rendelkezett aranyműves háttérrel.
A gravírozás, mint dekoratív technika igazán az útjára az V. században indult el. Egy rövid, kihegyezett botot használtak fel a kézi gravírozáshoz, amelyet a felületen kézzel toltak. Egy sokkal élesebb vonal lett ennek az elképzelésnek az eredménye, mint amilyet el tudtak érni a savval történő maratással. A gravírozásnak az egyik első példája az arany sisak. Görögországban a harmadik, valamint a negyedik században különösen népszerű volt a kézi gravírozás. A korabeli életképet mutat a vésett jelenet, amelyet a bronz tükör hátoldalára véstek.
Ugyan ilyen jelenetekkel díszítettek urnákat is, illetve a mitológiából illusztrációkat véstek. A technikát színesítette az ábécé használata, a különleges dátumokat örökítettek meg, vagy a filozofikus mondásokat tették halhatatlanná ilyen módon. A csúcspontját érte el a 15. században a gravírozás. Ugyanis a páncélokat, valamint sok más fémből készült dolgot is ezzel díszítettek, mint a pajzsokat, amire rá vésték a családi címert. Ez igazán fontos a teljesen páncélba öltözött lovagok esetében, így a páncél viselőjét fel lehetett ismerni. Ezt a technikát alkalmazták a pecsétgyűrűknél is, ugyanis a dokumentumok lezárására használták pecsétként ezeket, a mélynyomású gyűrűket. Ilyen fajta gyűrűk, amelyek a család ősi múltjának, a büszkeségének a szimbóluma, valamint a folyamatos családi örökség, még napjainkban is léteznek.
Az első, valamint legnagyobb időszaka a metszésnek körülbelül 1470-1530 között volt, amely alatt olyan mesterek léptek elő, mint Martin Schongauer, Albrecht Dürer, valamint Lucas van Leiden. Ezután a metszett inkább elkülönült lassan a rézkarcoktól, ami egy sokkal könnyebben tanulható művészi technika volt. Viszont sok nyomtatvány egyesíti a két technikát: bár az úgynevezett Rembrandt nyomatok, amelyek általában rézkarcok voltak sokan kényelemesen ebbe a kategóriába sorolják, mégis ezek nem sorolhatóak ide. A 19. században a legtöbb metszet kereskedelmi illusztráció volt. A metszetek továbbra is gyakoriak voltak az újságokban, valamint sok könyvben a 20. század elején, mivel azok olcsóbbak voltak a nyomtatás használatát tekintve, mint a fotografikus képek. Metszet szót is mindig használta módszertani kifejezések közül, mint eredeti művészi kifejezést. Számos klasszikus bélyegeket is tartalmazott, bár a gyakorlatban napjainkban már többnyire csak bizonyos országokban használját, amikor egy “elegáns” tervre van szükség, valamint csak egy korlátozott színválaszték elfogadható.
A reneszánsz kézi gravírozása
Az 1900-as évek közepén, a reneszánsz korában a kezi gravírozás kezdett előretörni. A találmányoknál a pneumatikus kézi metszés rendszereit támogatták a vésnökök. A művészet, valamint a technika a kézi metszésnek köszönhetően vált elérhetővé. Az elmúlt években a kézi metszés egy rendkívül titokzatos művészetté vált, ahol a mesterek alapos, valamint körültekintő munkát végeznek, viszont csak ritkán döntenek úgy a szakképzésben részt vevők, hogy átadják a termékeiket a kereskedelemi forgalmazásra. Még az 1970-es években is rengeteg vésnökök vonakodott attól, hogy megossza a kereskedelemmel a titkait, valamint a módszereket szigorúan őrzött titokként tartották számon.
A gravírozás történelmileg fontos módszer lett
A nagy mennyiségű papírképek, a zenei művek előállítása, (kották, könyvnyomtatás) vagy akár a művészi sokszorosított grafika, a kereskedelmi reprodukciók, valamint illusztrációk, a könyvek és magazinok számára.
A sokszorosított grafika készítésében, óriási szerepet töltött be a rézkarc, rézmetszet, fametszetek (nyomódúcok), réz-lemezgravírozás vagy rézmetszés, és hasonló technikák.
A rézkarcoló, fametsző edzett acélból készített eszközt, vésőt használ, melyet, tenyérrel nyom vagy ütögeti. Az eltérő méretű és formájú gravírozó vésők is használatba kerülnek, hogy különböző típusú vonalakat lehessen létrehozni velük. A véső egy egyedi vonalat eredményez tiszta élekkel.